Wybierz
Liceum
Profilowane!
Oto co za tym przemawia:
ZOBACZ PROCENT OSÓB KTÓRE ZDAŁY MATURĘ 2006 W LICEACH PROFILOWANYCH
W KOSZALINIE
- ZWRÓĆ UWAGĘ NA WYNIK PROFILU "ZARZĄDZANIE INFORMACJĄ" - WYNIK TEN
PORÓWNAJ Z
TECHNIKAMI
::: ::: ::: ::: ::: ::: ::: ::: ::: :::
Jaka jest
różnica pomiędzy liceum ogólnokształcącym o kierunku informatycznym
a liceum profilowanym o profilu zarządzanie informacją?
Główna różnica to taka, że w klasie liceum ogólnokształcącego o
profilu informatycznym w programie jest m.in.: programowanie,
elementy algorytmiki natomiast w klasie liceum profilowanego takich
elementów nauczania nie ma, natomiast są rozszerzone zagadnienia z:
zastosowań pakietów biurowych, tworzenia stron internetowych,
multimedialnych i interaktywnych prezentacji komputerowych, grafiki
komputerowej, animacji i obróbki nieliniowej audio-video, czy baz danych.
I druga ważna różnica to taka, iż do klasy liceum ogólnokształcącego
trzeba mieć łączną liczbę punktów z testu i świadectwa min. 110,
natomiast do klas liceum profilowanego trzeba mieć tych punktów
tylko min. 70!
::: ::: ::: ::: ::: ::: ::: ::: ::: :::
Liceum
profilowane jest szkołą średnią (nie zawodową, jak krążą plotki),
która podobnie jak Liceum Ogólnokształcące trwa 3 lata i kończy się
maturą (uczniowie mogą zdawać maturę w rozszerzonym zakresie
wybranego przedmiotu).
Ilość godzin ogólnokształcących jest taka
sama jak w LO - uczniowie w LP maja takie same szanse
zdać maturę rozszerzoną wybranego przedmiotu jak w LO. Liceum
profilowane to szkoła gdzie uczeń zdobywa nie tylko wykształcenie
ogólnokształcące, ale również zdobywa podstawy do dalszego
kształcenia w różnorodnych zawodach.
Zaletą LP jest to, że po skończeniu
szkoły średniej uczeń może kontynuować naukę jeśli nie na studiach
to w szkole policealnej (0,5 lub 1 rok, po LO minimum 1,5 - 2 lata).
Liceum profilowane powinno dopomóc uczniowi w świadomym wyborze
kierunku dalszego kształcenia i kreowania własnej ścieżki kariery
zawodowej.
Oferujemy liceum o profilu, który daje szansę na pracę we
współczesnym świecie.
Człowiek w XXI wieku bombardowany jest
ogromną ilością informacji i znajduje się pod presją wielu bodźców.
Chcąc umiejętnie i rozważnie z nich korzystać, należy sprawnie je
selekcjonować, aby wyłowić te najważniejsze z całego dostępnego
zbioru informacji.
Bardzo dużą liczbę informacji ludzie
otrzymują poprzez szeroko rozumiane media. Największy udział w
informowaniu ludzi posiada telewizja, to właśnie ona kreuje
obowiązujący styl życia oraz nowe wzorce moralne, osobowościowe,
zachowań i inne.
Kolejnym, coraz popularniejszym
źródłem informacji, jest Internet i wszystko, co się z nim wiąże, a
więc interaktywne źródła informacji takie jak encyklopedie,
słowniki, a także ukryte zasoby w postaci sieci peer-to-peer.
O ile prasa, telewizja lub radio nie
są mediami interaktywnymi, o tyle Internet przede wszystkim cechuje
interaktywność. Przeglądając zasoby Internetu, człowiek musi być
aktywny, musi kliknąć, coś napisać, odpowiedzieć – jednym słowem
musi prawidłowo (w większości przypadków bardzo szybko – w czasie
rzeczywistym) reagować na bodźce płynące z ekranu monitora
komputerowego.
Niewielu młodych ludzi zdaje sobie
sprawę z zagrożeń płynących z Internetu, a także z samego
korzystania z komputera, takich jak m.in.: różnych form uzależnień (internetoholizm,
uzależnienie od gier komputerowych), niebezpieczeństw wynikających z
korzystania z bardzo popularnych ostatnio czatów i komunikatorów, na
których spora grupa uczniów podaje swój adres zamieszkania lub
umawia się z nieznajomymi. Kolejne zagrożenia wynikają z
niekontrolowanego dostępu do treści pornograficznych lub do danych
uznanych za nielegalne (jak strony z linkami do sieci P2P
zawierających ogromny zbiór „pirackich” filmów, piosenek, książek,
programów itp.).
Internet oprócz swych minusów, o
których każdy człowiek powinien wiedzieć, ma wiele
pozytywnych cech. Dzięki niemu można na bieżąco śledzić to, co się
dzieje na całym świecie, oglądać relacje z ważnych
wydarzeń, komunikować się z ludźmi na całym świecie, pracować w
firmie odległej o tysiące kilometrów, przeglądać zasoby
elektronicznych bibliotek i muzeów całego świata – jednym słowem
mieć dostęp do wszelkich informacji na dowolny temat.
Warunkiem koniecznym do sprawnego
posługiwania się zasobami Internetu jest posiadanie umiejętności
wyszukania informacji na dany temat, a potem wyselekcjonowania tych,
które są wiarygodne i rzetelne. Ważna jest także
umiejętność upowszechniania informacji, czyli przedstawiania w
atrakcyjnej, nowoczesnej formie z jednoczesnym udostępnianiem
jak najliczniejszej grupie odbiorów.
W tym miejscu należy wspomnieć jeszcze
o reklamach, czyli o kolejnych licznych źródłach informacji, do
których można zaliczyć różnego rodzaju płyty reklamowe
CD lub DVD, prezentacje multimedialne, ulotki,
plakaty, a przede wszystkim reklamy telewizyjne. To w nich
nieprzerwanie stosowane są różne techniki i systemy manipulacji,
polegające na sterowaniu zachowaniem odbiorcy w sposób dla niego
niezauważalny.
Liceum profilowane o profilu
„Zarządzanie informacją” powinno uświadomić swoim absolwentom, że
komputer jest zwykłym narzędziem pracy, którym człowiek powinien
umiejętnie sterować - nigdy odwrotnie (komputer nie może wpływać na
życie człowieka) oraz przygotować ucznia do rozsądnego i
bezpiecznego korzystania z licznych, dostępnych źródeł informacji
oraz świadomego ich przetwarzania, a także zapoznać z ogólnie
dostępnymi i popularnymi technikami i sposobami
nowoczesnego upowszechniania informacji.
Z wyżej wymienionych przyczyn
niniejszy program nauczania zawiera w sobie tematykę zawartą w
ścieżce edukacyjnej „EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA”.
Taki sposób kształcenia ułatwi
absolwentom liceum profilowanego „Zarządzanie informacją” podjęcie
dalszego kształcenia w branżach zawodowych takich jak: informatyka,
informacja naukowa, bibliotekoznawstwo, projektowanie i zarządzanie
bazami danych, fotografia, urządzenia audiowizualne, techniki
multimedialne, grafika komputerowa, projektowanie i tworzenie stron
www.
Uczniowie mogą kształcić się
w profilach kształcenia ogólnozawodowego liceum profilowanym
w ramach wyróżnionych bloków tematycznych i ich elementów składowych
(modułów). Proces kształcenia ukierunkowany jest na osiąganie tych
celów kształcenia, które umożliwią uzyskanie kwalifikacji
zawodowych w krótkich cyklach kształcenia - od pół do półtora roku -
w szkole policealnej lub w formach pozaszkolnych, a także przekwalifikowanie się
w toku pracy zawodowej (wielokrotnie w ciągu życia zawodowego).
Z celów kształcenia ogólnozawodowego
prowadzonego w liceum profilowanym wynikają następujące zadania
szkoły:
1) zapewnienie absolwentowi
przygotowania ogólnokształcącego umożliwiającego kontynuowanie
kształcenia w szkołach wyższych,
2) przygotowanie absolwenta do
egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym w zakresie tych
przedmiotów ogólnokształcących, które uzupełniane będą treściami
kształcenia ogólnozawodowego, zależnie od wymagań i specyfiki
profilu,
3) tworzenie warunków do organizacji
i prowadzenia kształcenia ogólnozawodowego, z uwzględnieniem
zastosowania technologii informatycznej,
4) przygotowanie do działań
przedsiębiorczych i możliwości podejmowania własnej działalności
gospodarczej lub pracy w przedsiębiorstwach.
W procesie kształcenia
ogólnozawodowego w liceum profilowanym szczególnie ważne jest
przygotowanie ucznia do samodzielnego uczenia się, w tym do
samodzielnego wyszukiwania informacji o technologiach wytwarzania
w danej dyscyplinie technicznej, rozwiązaniach organizacyjnych,
urządzeniach i materiałach oraz do samodzielnego kształtowania
umiejętności niezbędnych w nowych sytuacjach zawodowych. Te
umiejętności są bardzo ważne dla absolwenta liceum profilowanego
w procesie uzyskiwania kwalifikacji zawodowych i w procesie
przekwalifikowywania się.
Liceum profilowane stwarza uczniom
warunki do kształtowania następujących umiejętności:
1) aktywnego poszukiwania pracy,
świadomego jej podejmowania lub wyboru zawodu i kierunku dalszego
kształcenia zgodnie z zainteresowaniami i samodzielnie ocenianymi
własnymi możliwościami oraz potrzebami rynku,
2) przygotowania do stosowania
technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów z zakresu
kształcenia w danym profilu,
3) analizowania zjawisk zachodzących
w środowisku człowieka, w szczególności w środowisku pracy,
4) oceniania wpływu cywilizacji na
zmiany zachodzące w środowisku,
5) zapobiegania w obszarze własnej
działalności powstawaniu szkód ekologicznych,
6) organizowania stanowiska pracy,
7) analizowania i interpretowania
zjawisk fizycznych występujących w układach i ich elementach,
8) przewidywania wyników doświadczeń
i eksperymentów,
9) badania i analizowania działania
wybranych układów, urządzeń, maszyn lub innych obiektów,
10) ustalania wymaganych wskaźników
jakościowych i ilościowych urządzeń lub innych obiektów,
11) obsługiwania wybranych urządzeń
powszechnego użytku,
12) wyszukiwania i stosowania
przepisów prawa regulujących daną działalność gospodarczą, usługową
i organizacyjną,
13) porównywania dostępnych rozwiązań
technicznych i organizacyjnych z tendencjami rozwojowymi danej
dyscypliny.
Zakłada się, że ukształtowane
umiejętności ogólnozawodowe będą w dalszym procesie edukacyjnym
szybko przełożone na umiejętności zawodowe, pozwalające wykonywać
czynności wynikające z wymagań konkretnych stanowisk pracy.
Cele
edukacyjne
1. Przygotowanie się do
samokształcenia poprzez umiejętne pozyskiwanie i opracowywanie
informacji pochodzących z różnych źródeł.
2. Rozumienie natury i roli mediów we
współczesnej cywilizacji.
3. Zachowanie tożsamości kulturowej
wobec globalizacji kultury.
4. Zdobycie umiejętności przekazu
i krytycznego odbioru treści komunikatów medialnych.
5. Zachowanie postawy dystansu
i krytycyzmu wobec informacji przekazywanych przez media.
Zadania szkoły
1. Wprowadzenie w technologię pracy
umysłowej jako przygotowanie do egzaminu maturalnego i studiów
wyższych.
2. Rozwijanie wiedzy na temat
powszechnie dostępnych zasobów informacyjnych.
3. Stwarzanie warunków dla
samodzielnego sporządzania przez uczniów komunikatów medialnych.
4. Dostarczanie materiałów do
krytycznej analizy przekazów informacyjnych (np. prasa, telewizja,
reklama zewnętrzna).
Treści nauczania
1. Tradycyjne i nowoczesne źródła
informacji (od książki do przekazów internetowych); najnowsze
techniki informacyjne i ich dostępność.
2. Współczesne instytucje wydawnicze
i instytucje zajmujące się dystrybucją książek i prasy.
3. Kompetencje czytelnicze niezbędne
do odbioru tekstów literackich, naukowych i popularnonaukowych.
4. Globalizacja życia. Cywilizacja
informacyjna i kultura mediów. Pojęcie czwartej władzy.
5. Media publiczne i prywatne -
zadania i interesy. Rynkowość mediów i jej społeczne skutki. Wpływ
mediów na różne aspekty życia człowieka.
6. Zagrożenia dla psychicznego
i moralnego rozwoju człowieka płynące z mediów. Różne
formy uzależnień medialnych.
7. Warsztat pracy dziennikarza
(prasowego, radiowego, telewizyjnego).
8. Warsztat pracy reżysera (filmowego,
teatralnego).
9. Wywieranie wpływu na ludzi. Metody
i techniki perswazji i manipulacji stosowane w reklamie zewnętrznej,
prasowej, radiowej i telewizyjnej.
10. Analiza porównawcza wybranej
informacji zaczerpniętej z różnych źródeł (z prasy, audycji
telewizyjnych lub radiowych). Kryteria wskazujące na rzetelność
i obiektywizm tej informacji.
11. Wybór międzynarodowych i polskich
przepisów prawa dotyczących mediów.
Osiągnięcia
1. Umiejętność sprawnego zebrania
określonych informacji i wyselekcjonowania przydatnych treści (w tym
sporządzenie bibliografii).
2. Postrzeganie roli mediów w szerszym
kontekście cywilizacyjno-kulturowym.
3. Dostrzeganie wpływu mediów na życie
i zachowanie ludzi oraz całych społeczeństw.
4. Formułowanie ocen, opinii
i recenzji wybranych informacji przekazywanych przez media.
5. Samodzielne tworzenie podstawowych
komunikatów medialnych z wykorzystaniem modelu warsztatu pracy
dziennikarza prasowego oraz radiowego lub telewizyjnego.
Cele
edukacyjne
-
Przygotowanie do samodzielnego
wyszukiwania informacji.
-
Przygotowanie do świadomego
i odpowiedzialnego odbioru informacji rozpowszechnianych przez
media.
-
Przygotowanie do wykorzystania
technologii informacyjnej i komunikacyjnej w wyszukiwaniu,
selekcjonowaniu i archiwizowaniu informacji, ze szczególnym
uwzględnieniem zasobów sieci lokalnych i sieci internetowej,
multimedialnych źródeł informacji oraz baz danych.
Zadania szkoły
-
Zapewnienie warunków do
kształtowania umiejętności samodzielnego korzystania z różnych
źródeł informacji.
-
Zapewnienie warunków do
posługiwania się technologią informacyjną i komunikacyjną.
-
Uzupełnianie bazy informatycznej
zgodnie z jej rozwojem technologicznym.
-
Dostarczanie materiałów do
krytycznej analizy przekazów informacyjnych.
-
Zapewnienie warunków do rozwijania
wiedzy na temat powszechnie dostępnych zasobów informacyjnych.
Treści nauczania
-
Biblioteka źródłem informacji.
-
Dokumenty gromadzone
w bibliotekach.
-
Współczesne wydawnictwa.
-
Procesy informacyjno -
wyszukiwawcze bibliotek (katalogi, kartoteki, księgozbiór
podręczny, bibliografie).
-
Archiwa i muzea, seminaria
i konferencje - niedocenione źródła informacji.
-
Mass media (prasa, radio,
telewizja) - jako źródło informacji.
-
Rodzaje piśmiennictwa
niebeletrystycznego.
-
Zasoby informacyjne w sieciach
lokalnych i rozległych.
-
Analiza treści informacji
pochodzących z sieci internetowej pod kątem wyselekcjonowania
informacji pożądanych.
-
Analiza programów multimedialnych
jako źródła informacji.
-
Wyszukiwanie informacji w różnych
typach baz danych.
-
Archiwizacja danych.
-
Analiza porównawcza wybranej
informacji zaczerpniętej z różnych źródeł.
-
Kryteria przydatności
zgromadzonych informacji i ich porządkowanie z różnych punktów
widzenia.
Osiągnięcia
-
Korzystanie z różnych źródeł
informacji: podręczników, prac specjalistycznych oraz
popularnonaukowych, piśmiennictwa praktyczno-użytkowego,
słowników i encyklopedii, norm technicznych, kart
organizacyjnych stanowisk pracy, instrukcji obsługi urządzeń,
dokumentów pozatekstowych (medialnych).
-
Wyszukiwanie informacji
pochodzących z różnych źródeł tekstowych i pozatekstowych.
-
Analizowanie informacji w celu ich
selekcji i segregacji.
Cele
edukacyjne
-
Przygotowanie do posługiwania się
technikami multimedialnymi.
-
Przygotowanie do przetwarzania
informacji w zależności od jej celu i adresata.
-
Przygotowanie do projektowania
przekazów medialnych.
-
Przygotowanie do projektowania baz
danych.
Zadania szkoły
-
Zapewnienie warunków do
samodzielnego przetwarzania i sporządzania różnych rodzajów
dokumentów.
-
Zapewnienie wyposażenia w sprzęt
i oprogramowanie komputerowe niezbędne dla potrzeb przetwarzania
informacji medialnych i tworzenia baz danych.
Treści nauczania
-
Międzynarodowe i polskie przepisy
dotyczące mediów.
-
Kompetencje czytelnicze niezbędne
do korzystania z tekstowych i pozatekstowych źródeł informacji.
-
Komputerowe zarządzanie
informacją.
-
Kompetencje użytkownika mass
mediów.
-
Opracowanie serwisu informacyjnego
w postaci komunikatu, planu, referatu, projekcji, nagrania,
ekspozycji.
-
Techniki multimedialne.
-
Komputerowe przetwarzanie
informacji w postaci tekstu, grafiki, animacji i filmu.
-
Projektowanie i tworzenie baz
danych.
Osiągnięcia
-
Formułowanie ocen, opinii
i recenzji informacji przekazywanych przez media.
-
Odnotowywanie informacji w różnych
ujęciach, w szczególności w postaci tabel, wykresów, schematów
i prezentacji.
-
Przetwarzanie informacji w postaci
tekstu, obrazu statycznego, dźwięku, animacji i filmu na zapis
cyfrowy.
-
Stosowanie technik
multimedialnych.
-
Projektowanie i tworzenie
prezentacji multimedialnej wybranych informacji.
-
Projektowanie i tworzenie baz
danych.
Cele
edukacyjne
-
Przygotowanie do upowszechniania
informacji w zależności od jej celu i adresata.
-
Przygotowanie do stworzenia
własnego serwisu WWW.
-
Przygotowanie do opracowywania
komputerowego składu publikacji.
-
Przygotowanie do wdrażania baz
danych.
Zadania szkoły
-
Zapewnienie warunków do tworzenia
własnych serwisów informacyjnych w różnych postaciach
medialnych.
-
Zapewnienie możliwości
upowszechniania publikacji i własnych serwisów informacyjnych.
Treści nauczania
-
Potrzeby i oczekiwania odbiorców
informacji.
-
Sposoby upowszechniania
informacji.
-
Tworzenie własnych multimedialnych
serwisów informacyjnych.
-
Serwis informacyjny w postaci
strony WWW.
-
Komputerowy skład publikacji.
-
Wdrażanie baz danych.
-
Informacja o INFORMACJI.
Osiągnięcia
-
Dobieranie sposobu upowszechnienia
informacji w zależności od celu i adresata.
-
Stosowanie urządzeń peryferyjnych
i odpowiedniego oprogramowania w zakresie tworzenia przekazów
medialnych.
-
Przygotowywanie serwisów
informacyjnych w postaci stron WWW.
-
Tworzenie komputerowych
publikacji.
-
Wdrażanie baz danych.
Zajęcia powinny odbywać się w pracowni
komputerowej ze stałym dostępem do Internetu oraz do
innych urządzeń takich jak: skaner, cyfrowy aparat fotograficzny,
cyfrowa lub analogowa kamera video, mikrofon lub inne zewnętrzne
analogowe źródło dźwięku z wyjściem liniowym.
Wymagany jest też dostęp do
specjalistycznego oprogramowania takiego jak: pakiety biurowe,
graficzne i multimedialne (do tworzenia niezależnych plików
prezentacji i nieliniowego montażu obrazu i
dźwięku) oraz oprogramowania OCR.
W procesie kształcenia
ogólnozawodowego liceum profilowanego o kierunku „Zarządzanie
informacją” bardzo ważne jest przekazanie teorii dotyczącej
sprawnego wykorzystywania technologii informatycznych, ale niemniej
ważny jest nieprzerwany proces kształcenia umiejętności uczniów w
świadomym i biegłym posługiwaniu się narzędziami technologii
informacyjnej.
Wobec powyższego, proponuje się
następujący rozkład zajęć kształcenia ogólnozawodowego:
Lp. |
Nazwa bloku tematycznego |
Propozycja liczby godzin w
latach nauki |
Obowiązkowa liczba godzin w
bloku tematycznym i cyklu kształcenia |
I klasa
38 tygodni |
II klasa
38 tygodni |
III klasa
30 tygodni |
h/tyg |
h/rok |
h/tyg |
h/rok |
h/tyg |
h/rok |
1. |
Wyszukiwanie, selekcjonowanie i gromadzenie informacji |
4 |
152 |
- |
- |
- |
- |
4 |
152 |
2. |
Przetwarzanie informacji |
- |
- |
4 |
152 |
- |
- |
4 |
152 |
3. |
Upowszechnianie informacji |
- |
- |
3 |
114 |
2 |
60 |
5 |
174 |
Razem |
13 |
478 |
Jesteś ciekawy świata, lubisz
komentować wydarzenia wokół Ciebie, interesujesz się technikami
multimedialnymi, chcesz być przygotowany do samodzielnego
wyszukiwania informacji i ich przetwarzania, interesuje Cię
projektowanie przekazów medialnych, tworzenie komputerowych
publikacji, lubisz analizować, segregować, interesuje Cię świat
mediów, śmiało surfujesz po Internecie, a może Twoim marzeniem jest
zostać dziennikarzem ...
...
wybierz Liceum Profilowane!
|