Wybierz Liceum Profilowane! Oto co za tym przemawia:

ZOBACZ PROCENT OSÓB KTÓRE ZDAŁY MATURĘ 2006 W LICEACH PROFILOWANYCH W KOSZALINIE
- ZWRÓĆ UWAGĘ NA WYNIK PROFILU "ZARZĄDZANIE INFORMACJĄ" - WYNIK TEN PORÓWNAJ Z TECHNIKAMI

::: ::: ::: ::: ::: ::: ::: ::: ::: :::

Jaka jest różnica pomiędzy liceum ogólnokształcącym o kierunku informatycznym
a liceum profilowanym o profilu zarządzanie informacją?


Główna różnica to taka, że w klasie liceum ogólnokształcącego o profilu informatycznym w programie jest m.in.: programowanie, elementy algorytmiki natomiast w klasie liceum profilowanego takich elementów nauczania nie ma, natomiast są rozszerzone zagadnienia z: zastosowań pakietów biurowych, tworzenia stron internetowych, multimedialnych i interaktywnych prezentacji komputerowych, grafiki komputerowej, animacji i obróbki nieliniowej audio-video, czy baz danych.

I druga ważna różnica to taka, iż do klasy liceum ogólnokształcącego trzeba mieć łączną liczbę punktów z testu i świadectwa min. 110, natomiast do klas liceum profilowanego trzeba mieć tych punktów tylko min. 70!

::: ::: ::: ::: ::: ::: ::: ::: ::: :::

Liceum profilowane jest szkołą średnią (nie zawodową, jak krążą plotki), która podobnie jak Liceum Ogólnokształcące trwa 3 lata i kończy się maturą (uczniowie mogą zdawać maturę w rozszerzonym zakresie wybranego przedmiotu).

Ilość godzin ogólnokształcących jest taka sama jak w LO - uczniowie w LP maja takie same szanse zdać maturę rozszerzoną wybranego przedmiotu jak w LO. Liceum profilowane to szkoła gdzie uczeń zdobywa nie tylko wykształcenie ogólnokształcące, ale również zdobywa podstawy do dalszego kształcenia w różnorodnych zawodach.

Zaletą LP
jest to, że po skończeniu szkoły średniej uczeń może kontynuować naukę jeśli nie na studiach to w szkole policealnej (0,5 lub 1 rok, po LO minimum 1,5 - 2 lata). Liceum profilowane powinno dopomóc uczniowi w świadomym wyborze kierunku dalszego kształcenia i kreowania własnej ścieżki kariery zawodowej.

Oferujemy liceum o profilu, który daje szansę na pracę we współczesnym świecie.

INFORMACJE OGÓLNE

 

Człowiek w XXI wieku bombardowany jest ogromną ilością informacji i znajduje się pod presją wielu bodźców. Chcąc umiejętnie i rozważnie z nich korzystać, należy sprawnie je selekcjonować, aby wyłowić te najważniejsze z całego dostępnego zbioru informacji.

Bardzo dużą liczbę informacji ludzie otrzymują poprzez szeroko rozumiane media. Największy udział w informowaniu ludzi posiada telewizja, to właśnie ona kreuje obowiązujący styl życia oraz nowe wzorce moralne, osobowościowe, zachowań i inne.

 

Kolejnym, coraz popularniejszym źródłem informacji, jest Internet i wszystko, co się z nim wiąże, a więc interaktywne źródła informacji takie jak encyklopedie, słowniki, a także ukryte zasoby w postaci sieci peer-to-peer.

O ile prasa, telewizja lub radio nie są mediami interaktywnymi, o tyle Internet przede wszystkim cechuje interaktywność. Przeglądając zasoby Internetu, człowiek musi być aktywny, musi kliknąć, coś napisać, odpowiedzieć – jednym słowem musi prawidłowo (w większości przypadków bardzo szybko – w czasie rzeczywistym) reagować na bodźce płynące z ekranu monitora komputerowego.

 

Niewielu młodych ludzi zdaje sobie sprawę z zagrożeń płynących z Internetu, a także z samego korzystania z komputera, takich jak m.in.: różnych form uzależnień (internetoholizm, uzależnienie od gier komputerowych), niebezpieczeństw wynikających z korzystania z bardzo popularnych ostatnio czatów i komunikatorów, na których spora grupa uczniów podaje swój adres zamieszkania lub umawia się z nieznajomymi. Kolejne zagrożenia wynikają z niekontrolowanego dostępu do treści pornograficznych lub do danych uznanych za nielegalne (jak strony z linkami do sieci P2P zawierających ogromny zbiór „pirackich” filmów, piosenek, książek, programów itp.).

 

Internet oprócz swych minusów, o których każdy człowiek powinien wiedzieć, ma wiele pozytywnych cech. Dzięki niemu można na bieżąco śledzić to, co się dzieje na całym świecie, oglądać relacje z ważnych wydarzeń, komunikować się z ludźmi na całym świecie, pracować w firmie odległej o tysiące kilometrów, przeglądać zasoby elektronicznych bibliotek i muzeów całego świata – jednym słowem mieć dostęp do wszelkich informacji na dowolny temat.

 

Warunkiem koniecznym do sprawnego posługiwania się zasobami Internetu jest posiadanie umiejętności wyszukania informacji na dany temat, a potem wyselekcjonowania tych, które są wiarygodne i rzetelne. Ważna jest także umiejętność upowszechniania informacji, czyli przedstawiania w atrakcyjnej, nowoczesnej formie z jednoczesnym udostępnianiem jak najliczniejszej grupie odbiorów.

 

W tym miejscu należy wspomnieć jeszcze o reklamach, czyli o kolejnych licznych źródłach informacji, do których można zaliczyć różnego rodzaju płyty reklamowe CD lub DVD, prezentacje multimedialne, ulotki, plakaty, a przede wszystkim reklamy telewizyjne. To w nich nieprzerwanie stosowane są różne techniki i systemy manipulacji, polegające na sterowaniu zachowaniem odbiorcy w sposób dla niego niezauważalny.

 

Liceum profilowane o profilu „Zarządzanie informacją” powinno uświadomić swoim absolwentom, że komputer jest zwykłym narzędziem pracy, którym człowiek powinien umiejętnie sterować - nigdy odwrotnie (komputer nie może wpływać na życie człowieka)     oraz przygotować ucznia do rozsądnego i bezpiecznego korzystania z licznych, dostępnych źródeł informacji oraz świadomego ich przetwarzania, a także zapoznać z ogólnie dostępnymi i popularnymi technikami i sposobami nowoczesnego upowszechniania informacji.

Z wyżej wymienionych przyczyn niniejszy program nauczania zawiera w sobie tematykę zawartą w ścieżce edukacyjnej „EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA”.

 

Taki sposób kształcenia ułatwi absolwentom liceum profilowanego „Zarządzanie informacją” podjęcie dalszego kształcenia w branżach zawodowych takich jak: informatyka, informacja naukowa, bibliotekoznawstwo, projektowanie i zarządzanie bazami danych, fotografia, urządzenia audiowizualne, techniki multimedialne, grafika komputerowa, projektowanie i tworzenie stron www.

 

PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNOZAWODOWEGO

Uczniowie mogą kształcić się w profilach kształcenia ogólnozawodowego liceum profilowanym w ramach wyróżnionych bloków tematycznych i ich elementów składowych (modułów). Proces kształcenia ukierunkowany jest na osiąganie tych celów kształcenia, które umożliwią uzyskanie kwalifikacji zawodowych w krótkich cyklach kształcenia - od pół do półtora roku - w szkole policealnej lub w formach pozaszkolnych, a także przekwalifikowanie się w toku pracy zawodowej (wielokrotnie w ciągu życia zawodowego).

Z celów kształcenia ogólnozawodowego prowadzonego w liceum profilowanym wynikają następujące zadania szkoły:

1) zapewnienie absolwentowi przygotowania ogólnokształcącego umożliwiającego kontynuowanie kształcenia w szkołach wyższych,

2) przygotowanie absolwenta do egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym w zakresie tych przedmiotów ogólnokształcących, które uzupełniane będą treściami kształcenia ogólnozawodowego, zależnie od wymagań i specyfiki profilu,

3) tworzenie warunków do organizacji i prowadzenia kształcenia ogólnozawodowego, z uwzględnieniem zastosowania technologii informatycznej,

4) przygotowanie do działań przedsiębiorczych i możliwości podejmowania własnej działalności gospodarczej lub pracy w przedsiębiorstwach.

W procesie kształcenia ogólnozawodowego w liceum profilowanym szczególnie ważne jest przygotowanie ucznia do samodzielnego uczenia się, w tym do samodzielnego wyszukiwania informacji o technologiach wytwarzania w danej dyscyplinie technicznej, rozwiązaniach organizacyjnych, urządzeniach i materiałach oraz do samodzielnego kształtowania umiejętności niezbędnych w nowych sytuacjach zawodowych. Te umiejętności są bardzo ważne dla absolwenta liceum profilowanego w procesie uzyskiwania kwalifikacji zawodowych i w procesie przekwalifikowywania się.

 

Liceum profilowane stwarza uczniom warunki do kształtowania następujących umiejętności:

1) aktywnego poszukiwania pracy, świadomego jej podejmowania lub wyboru zawodu i kierunku dalszego kształcenia zgodnie z zainteresowaniami i samodzielnie ocenianymi własnymi możliwościami oraz potrzebami rynku,

2) przygotowania do stosowania technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów z zakresu kształcenia w danym profilu,

3) analizowania zjawisk zachodzących w środowisku człowieka, w szczególności w środowisku pracy,

4) oceniania wpływu cywilizacji na zmiany zachodzące w środowisku,

5) zapobiegania w obszarze własnej działalności powstawaniu szkód ekologicznych,

6) organizowania stanowiska pracy,

7) analizowania i interpretowania zjawisk fizycznych występujących w układach i ich elementach,

8) przewidywania wyników doświadczeń i eksperymentów,

9) badania i analizowania działania wybranych układów, urządzeń, maszyn lub innych obiektów,

10) ustalania wymaganych wskaźników jakościowych i ilościowych urządzeń lub innych obiektów,

11) obsługiwania wybranych urządzeń powszechnego użytku,

12) wyszukiwania i stosowania przepisów prawa regulujących daną działalność gospodarczą, usługową i organizacyjną,

13) porównywania dostępnych rozwiązań technicznych i organizacyjnych z tendencjami rozwojowymi danej dyscypliny.

Zakłada się, że ukształtowane umiejętności ogólnozawodowe będą w dalszym procesie edukacyjnym szybko przełożone na umiejętności zawodowe, pozwalające wykonywać czynności wynikające z wymagań konkretnych stanowisk pracy.

ŚCIEŻKA EDUKACYJNA - EDUKACJA CZYTELNICZA I MEDIALNA

Cele edukacyjne

1. Przygotowanie się do samokształcenia poprzez umiejętne pozyskiwanie i opracowywanie informacji pochodzących z różnych źródeł.

2. Rozumienie natury i roli mediów we współczesnej cywilizacji.

3. Zachowanie tożsamości kulturowej wobec globalizacji kultury.

4. Zdobycie umiejętności przekazu i krytycznego odbioru treści komunikatów medialnych.

5. Zachowanie postawy dystansu i krytycyzmu wobec informacji przekazywanych przez media.

Zadania szkoły

1. Wprowadzenie w technologię pracy umysłowej jako przygotowanie do egzaminu maturalnego i studiów wyższych.

2. Rozwijanie wiedzy na temat powszechnie dostępnych zasobów informacyjnych.

3. Stwarzanie warunków dla samodzielnego sporządzania przez uczniów komunikatów medialnych.

4. Dostarczanie materiałów do krytycznej analizy przekazów informacyjnych (np. prasa, telewizja, reklama zewnętrzna).

Treści nauczania

1. Tradycyjne i nowoczesne źródła informacji (od książki do przekazów internetowych); najnowsze techniki informacyjne i ich dostępność.

2. Współczesne instytucje wydawnicze i instytucje zajmujące się dystrybucją książek i prasy.

3. Kompetencje czytelnicze niezbędne do odbioru tekstów literackich, naukowych i popularnonaukowych.

4. Globalizacja życia. Cywilizacja informacyjna i kultura mediów. Pojęcie czwartej władzy.

5. Media publiczne i prywatne - zadania i interesy. Rynkowość mediów i jej społeczne skutki. Wpływ mediów na różne aspekty życia człowieka.

6. Zagrożenia dla psychicznego i moralnego rozwoju człowieka płynące z mediów. Różne formy uzależnień medialnych.

7. Warsztat pracy dziennikarza (prasowego, radiowego, telewizyjnego).

8. Warsztat pracy reżysera (filmowego, teatralnego).

9. Wywieranie wpływu na ludzi. Metody i techniki perswazji i manipulacji stosowane w reklamie zewnętrznej, prasowej, radiowej i telewizyjnej.

10. Analiza porównawcza wybranej informacji zaczerpniętej z różnych źródeł (z prasy, audycji telewizyjnych lub radiowych). Kryteria wskazujące na rzetelność i obiektywizm tej informacji.

11. Wybór międzynarodowych i polskich przepisów prawa dotyczących mediów.

Osiągnięcia

1. Umiejętność sprawnego zebrania określonych informacji i wyselekcjonowania przydatnych treści (w tym sporządzenie bibliografii).

2. Postrzeganie roli mediów w szerszym kontekście cywilizacyjno-kulturowym.

3. Dostrzeganie wpływu mediów na życie i zachowanie ludzi oraz całych społeczeństw.

4. Formułowanie ocen, opinii i recenzji wybranych informacji przekazywanych przez media.

5. Samodzielne tworzenie podstawowych komunikatów medialnych z wykorzystaniem modelu warsztatu pracy dziennikarza prasowego oraz radiowego lub telewizyjnego.

WYSZUKIWANIE, SELEKCJONOWANIE I GROMADZENIE INFORMACJI

Cele edukacyjne

  1. Przygotowanie do samodzielnego wyszukiwania informacji.
  2. Przygotowanie do świadomego i odpowiedzialnego odbioru informacji rozpowszechnianych przez media.
  3. Przygotowanie do wykorzystania technologii informacyjnej i komunikacyjnej w wyszukiwaniu, selekcjonowaniu i archiwizowaniu informacji, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów sieci lokalnych i sieci internetowej, multimedialnych źródeł informacji oraz baz danych.

Zadania szkoły

  1. Zapewnienie warunków do kształtowania umiejętności samodzielnego korzystania z różnych źródeł informacji.
  2. Zapewnienie warunków do posługiwania się technologią informacyjną i komunikacyjną.
  3. Uzupełnianie bazy informatycznej zgodnie z jej rozwojem technologicznym.
  4. Dostarczanie materiałów do krytycznej analizy przekazów informacyjnych.
  5. Zapewnienie warunków do rozwijania wiedzy na temat powszechnie dostępnych zasobów informacyjnych.

Treści nauczania

  1. Biblioteka źródłem informacji.
  2. Dokumenty gromadzone w bibliotekach.
  3. Współczesne wydawnictwa.
  4. Procesy informacyjno - wyszukiwawcze bibliotek (katalogi, kartoteki, księgozbiór podręczny, bibliografie).
  5. Archiwa i muzea, seminaria i konferencje - niedocenione źródła informacji.
  6. Mass media (prasa, radio, telewizja) - jako źródło informacji.
  7. Rodzaje piśmiennictwa niebeletrystycznego.
  8. Zasoby informacyjne w sieciach lokalnych i rozległych.
  9. Analiza treści informacji pochodzących z sieci internetowej pod kątem wyselekcjonowania informacji pożądanych.
  10. Analiza programów multimedialnych jako źródła informacji.
  11. Wyszukiwanie informacji w różnych typach baz danych.
  12. Archiwizacja danych.
  13. Analiza porównawcza wybranej informacji zaczerpniętej z różnych źródeł.
  14. Kryteria przydatności zgromadzonych informacji i ich porządkowanie z różnych punktów widzenia.

Osiągnięcia

  1. Korzystanie z różnych źródeł informacji: podręczników, prac specjalistycznych oraz popularnonaukowych, piśmiennictwa praktyczno-użytkowego, słowników i encyklopedii, norm technicznych, kart organizacyjnych stanowisk pracy, instrukcji obsługi urządzeń, dokumentów pozatekstowych (medialnych).
  2. Wyszukiwanie informacji pochodzących z różnych źródeł tekstowych i pozatekstowych.
  3. Analizowanie informacji w celu ich selekcji i segregacji.

PRZETWARZANIE INFORMACJI

Cele edukacyjne

  1. Przygotowanie do posługiwania się technikami multimedialnymi.
  2. Przygotowanie do przetwarzania informacji w zależności od jej celu i adresata.
  3. Przygotowanie do projektowania przekazów medialnych.
  4. Przygotowanie do projektowania baz danych.

Zadania szkoły

  1. Zapewnienie warunków do samodzielnego przetwarzania i sporządzania różnych rodzajów dokumentów.
  2. Zapewnienie wyposażenia w sprzęt i oprogramowanie komputerowe niezbędne dla potrzeb przetwarzania informacji medialnych i tworzenia baz danych.

Treści nauczania

  1. Międzynarodowe i polskie przepisy dotyczące mediów.
  2. Kompetencje czytelnicze niezbędne do korzystania z tekstowych i pozatekstowych źródeł informacji.
  3. Komputerowe zarządzanie informacją.
  4. Kompetencje użytkownika mass mediów.
  5. Opracowanie serwisu informacyjnego w postaci komunikatu, planu, referatu, projekcji, nagrania, ekspozycji.
  6. Techniki multimedialne.
  7. Komputerowe przetwarzanie informacji w postaci tekstu, grafiki, animacji i filmu.
  8. Projektowanie i tworzenie baz danych.

 

Osiągnięcia

  1. Formułowanie ocen, opinii i recenzji informacji przekazywanych przez media.
  2. Odnotowywanie informacji w różnych ujęciach, w szczególności w postaci tabel, wykresów, schematów i prezentacji.
  3. Przetwarzanie informacji w postaci tekstu, obrazu statycznego, dźwięku, animacji i filmu na zapis cyfrowy.
  4. Stosowanie technik multimedialnych.
  5. Projektowanie i tworzenie prezentacji multimedialnej wybranych informacji.
  6. Projektowanie i tworzenie baz danych.

UPOWSZECHNIANIE INFORMACJI

Cele edukacyjne

  1. Przygotowanie do upowszechniania informacji w zależności od jej celu i adresata.
  2. Przygotowanie do stworzenia własnego serwisu WWW.
  3. Przygotowanie do opracowywania komputerowego składu publikacji.
  4. Przygotowanie do wdrażania baz danych.

Zadania szkoły

  1. Zapewnienie warunków do tworzenia własnych serwisów informacyjnych w różnych postaciach medialnych.
  2. Zapewnienie możliwości upowszechniania publikacji i własnych serwisów informacyjnych.

Treści nauczania

  1. Potrzeby i oczekiwania odbiorców informacji.
  2. Sposoby upowszechniania informacji.
  3. Tworzenie własnych multimedialnych serwisów informacyjnych.
  4. Serwis informacyjny w postaci strony WWW.
  5. Komputerowy skład publikacji.
  6. Wdrażanie baz danych.
  7. Informacja o INFORMACJI.

Osiągnięcia

  1. Dobieranie sposobu upowszechnienia informacji w zależności od celu i adresata.
  2. Stosowanie urządzeń peryferyjnych i odpowiedniego oprogramowania w zakresie tworzenia przekazów medialnych.
  3. Przygotowywanie serwisów informacyjnych w postaci stron WWW.
  4. Tworzenie komputerowych publikacji.
  5. Wdrażanie baz danych.

PLAN KSZTAŁCENIA OGÓLNOZAWODOWEGO

 

Zajęcia powinny odbywać się w pracowni komputerowej ze stałym dostępem do Internetu oraz do innych urządzeń takich jak: skaner, cyfrowy aparat fotograficzny, cyfrowa lub analogowa kamera video, mikrofon lub inne zewnętrzne analogowe źródło dźwięku z wyjściem liniowym.

 

Wymagany jest też dostęp do specjalistycznego oprogramowania takiego jak: pakiety biurowe, graficzne i multimedialne (do tworzenia niezależnych plików prezentacji i nieliniowego montażu obrazu i dźwięku) oraz oprogramowania OCR.

 

W procesie kształcenia ogólnozawodowego liceum profilowanego o kierunku „Zarządzanie informacją” bardzo ważne jest przekazanie teorii dotyczącej sprawnego wykorzystywania technologii informatycznych, ale niemniej ważny jest nieprzerwany proces kształcenia umiejętności uczniów w świadomym i biegłym posługiwaniu się narzędziami technologii informacyjnej.

 

Wobec powyższego, proponuje się następujący rozkład zajęć kształcenia ogólnozawodowego:

 

Lp.

Nazwa bloku tematycznego

Propozycja liczby godzin w latach nauki

Obowiązkowa liczba godzin w bloku tematycznym i cyklu kształcenia

I klasa

38 tygodni

II klasa

38 tygodni

III klasa

30 tygodni

h/tyg

h/rok

h/tyg

h/rok

h/tyg

h/rok

1.

Wyszukiwanie, selekcjonowanie i gromadzenie informacji

4

152

-

-

-

-

4

152

2.

Przetwarzanie informacji

-

-

4

152

-

-

4

152

3.

Upowszechnianie informacji

-

-

3

114

2

60

5

174

Razem

13

478

Jesteś ciekawy świata, lubisz komentować wydarzenia wokół Ciebie, interesujesz się technikami multimedialnymi, chcesz być przygotowany do samodzielnego wyszukiwania informacji i ich przetwarzania, interesuje Cię projektowanie przekazów medialnych, tworzenie komputerowych publikacji, lubisz analizować, segregować, interesuje Cię świat mediów, śmiało surfujesz po Internecie, a może Twoim marzeniem jest zostać dziennikarzem ...
... wybierz Liceum Profilowane!